sunnuntai 21. heinäkuuta 2013

Pussukoita puuhaillen

Kiitos taasen mukavista kommenteistanne!
Viimeisimpien projektieni myötä intoa ompeluun on löytynyt koko ajan enemmän ja nyt innostuin ompelemaan pussukoita. Surffailin netissä katsellen erilaisia malleja ja monta kivaa mallia tulikin laitettua talteen.


Pussukkatehtaani tuotanto lähti liikkeelle tästä kaavasta ja ohjeesta. Hyvän kuvitetun ohjeen mukaan oli helppo lähteä liikkeelle. Kahden takimmaisen pussukan päällikangas on melko ryhdikästä, mutta lakanakangasvuoriin kiinnitin tukikankaan. Etummaisen pussukan päällikangas on tuettu kaksipuoleisella liimaharsolla ja lisäksi vuori on ommeltu kaksinkertaisesta lakanasta.



Pussukkasurffailun tiimellyksessä löysin tämän mallin ja jokin siinä viehätti minua heti. Sivusto on saksankielinen ja minähän en osaa saksaa en yhtään, mutta ohjevideo on niin selkeä, että sen perusteella selviää ompelusta kyllä. Tätähän voi käyttää myös penaalina tai esimerkiksi puikkojen ja virkkuukoukkujen säilytykseen; ja mahtuu tähän myös pieni käsityö. Nämä helppo- ja nopeatekoiset pussukat ompelin 23x23 cm kankaanpalasta, mutta halutessaan kokoa on helppo muuttaa. Näitäkin olen kaikkia ryhdistänyt tukikankailla. 

Minulle on aina tuottanut hankaluuksia vetoketjun kiinnittäminen niin, että päätkin asettuisivat siististi. Netistä löysin muutamia erilaisia konsteja kuvin tai videoin ja niitä olen tähän asti ompelemissani pussukoissa nyt kokeillut. Ehkäpä olen löytänytkin sen tavan, jolla minä onnistun vetoketjun päät saamaan suhteellisen siististi, ainakin viimeisimpiin pussukoihin olen sen suhteen melko tyytyväinen.

Pussukoiden ompelu ei suinkaan jää tähän, vaan lisää on melko varmasti tulossa, kunhan taas ehdin ompelemaan. Näihin saa mukavasti käytettyä pieniäkin kankaanpaloja ja erilaisia malleja täytyy luonnollisesti testata...

Ei kommentteja: